Ordblindeundervisning for voksne
-  læringspræmisser og det emotionelle perspektiv


Se tre film der viser, hvordan ordblindeundervisning for voksne (OBU) kan tilrettelægges, så kursisterne motiveres og oplever nye vækstmuligheder og mere selvstændighed.

Omdrejningspunktet for filmene er to læringspræmisser for voksne i OBU:
1.  Undervisningen er meningsfuld, anvendelig og i direkte relation til kursistens voksenliv, og det stiller krav til underviserens fagkompetence.
2.  Underviseren møder kursisterne relationelt, så der skabes ro og tryghed nok til at indgå i en læreproces, og det stiller krav til underviserens mentaliserings- og relationskompetence.

Filmene på hver 10 – 12 minutter viser et emotionelt perspektiv på det ordblindevenlige læringsrum, hvor underviseren ved, at motivation og følelser er tæt forbundet, og at der kan være sårbarhed og utryghed tilstede i læringsrummet på baggrund af kursistens tidligere læringserfaringer. Underviseren tager derfor aktivt stilling til opgavens sværhedsgrad, relationsarbejdet og behovet for tålmodighed og gentagelser. Der arbejdes også psykoedukativt med kursisternes viden om ordblindhed og deres personlige ordblindefortælling.

Film 1. Ordblindeundervisning for voksne LÆRINGSPRÆMISSER FOR VOKSNE I OBU
I ordblindeundervisningen oplever kursisterne at arbejde ud fra deres nærmeste udviklingszone, og læse- og skriveteknologien er deltagelsesredskabet, der sikrer medborgerskab, ligeværd og muligheden for at udtrykke sig som det individ man er.
I filmen ser vi ordblindeundervisningens potentiale, idet kursisterne får redskaberne til at klare et voksenlivs læse-og skrivekrav i en tryg og anerkendende ramme.

Film 2. Ordblindeundervisning for voksne DET EMOTIONELLE PERSPEKTIV i OBU
At starte til undervisning kan være udfordrende og ofte må undgåelsesstilstande lægges ned, før det bliver muligt at indgå i en læreproces. I filmen sætter underviseren en ramme for undervisningens form og indhold, men underviseren har også blik for kursistens emotionelle tilstand i læringsrummet. Det er sårbart at bryde med gamle skoleerfaringer og turde udfordre sig selv, og relationsarbejdet og en mentaliserende tilgang skaber da rammen for den videre faglige udvikling.

 Film 3. Ordblindeundervisning for voksne ER KURSISTEN LÆRINGSPARAT?
- en introduktion til en mentaliserende tilgang i OBU
En forudsætning for læring er, at der er ro i nervesystemet. Selvom kursisten møder op motiveret, så kan gamle erfaringer og undvigestrategier trække læringsprocessen i en anden retning. Filmens udgangspunkt er to illustrationer, der beskriver hvad der sker, når kursisten er i en selvbeskyttelsestilstand. Carina Vallentin Degn præsenterer en neuroaffektiv og mentaliserende teoretisk ramme for ordblindeundervisningen som et værktøj til at vurdere kursistens grad af læringsparathed.

Filmene er produceret i samarbejde med:
Julie Fredsø-Rauer, Center for Skole og Læring, Absalon
Carina Vallentin Degn, Center for Skole og Læring, Absalon.
Produceret med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler.
Tilrettelægger Marianne Rasmussen.
Produceret af Filmkompagniet

Se de tre film nedenfor

SE OG PRINT FLYER
KLIK PÅ BILLEDET


LÆRINGSPRÆMISSER FOR VOKSNE I OBU

DET EMOTIONELLE PERSPEKTIV i OBU

ER KURSISTEN LÆRINGSPARAT?