NYANKOMNE ELEVER DIREKTE I ALMENUNDERVISNINGEN
Filmen viser den relativt nye praksis i Danmark med at integrere nyankomne elever, der ikke taler dansk, i almenundervisningen allerede direkte fra ankomst.
På Ørestad skole får Bryson, der kommer fra Kenya, en god start i 2. klasse. Her er fokus på ressourcesyn, forståeligt input og deltagelsesmuligheder. Han taler allerede engelsk og det gør det selvfølgelig nemmere – men principperne for at lære sprog er de samme.
En række tiltag der er vigtige for en vellykket direkte integration i almenklassen:
- afdækning af elevens sprog, kompetencer og tidligere skolegang
- fokus på barnets trivsel som det første; opbygning af en god relation til læreren, at få venner, inddragelse af eleven i klassefællesskabet
- at eleven får undervisning i dansk som andetsprog basis uden for almenklassen
- at inddrage eleven i aktiviteter i undervisningen med fokus på forståelse og deltagelsesmuligheder
- vejledning af faglærere
Alt sammen tiltag der fremmer at eleven trives, udvikler sig og lærer - både fagligt og sprogligt.