PDF - PRINT OG LÆSKLIK PÅ BILLEDET

PDF - PRINT OG LÆS
KLIK PÅ BILLEDET

Inklusion i praksis på Tåsingeskolen


”Inklusion er ikke et redskab eller en metode, det er en tænkning. Det er os, der skal skabe rammerne omkring barnets hverdag for at få barnet til at agere anderledes.” Det siger skoleleder Kasper Føns i denne film. Grundlæggende set er det ikke børnene, der skal lave om på sig selv – det er de professionelle, der er i stand til at regulere rammen omkring barnet gennem forventninger og muligheder for deltagelse og læring. Filmen viser eksempler på, hvordan Tåsingeskolen arbejder med inklusion.

I indskolingen følger vi inklusionsvejlederen, der skaber inkluderende læringsmiljø i sin egen 2. klasse. På mellemtrinnet ses, hvordan lærerne bruger Cooperative Learning i undervisningen for at støtte inklusion. SP-modellen, hvor børns adfærd ikke kan ses uafhængigt af konteksten, anvendes også i teamets arbejde.
     I overbygningen er der fokus på trivsel. Vi møder Daniel, der efter syv år som elev i centerafdelingen, nu er elev i 8.a. Det er han glad for.
     Se også hvordan ledelsen tager medansvar og ikke overlader inklusions-opgaven til lærerne, for det er ikke enkeltpersoners, men hele skolens ansvar at arbejde inkluderende.

Nedenfor kan du se filmen der varer 32 minutter.
Download en PDF og læs mere udførligt om filmen.
Anmeldelse:  https://www.folkeskolen.dk/535713/inspirerende-inklusionspraksis


Inklusion på tåsingeskolen